سبد خرید 0

شماره گذاری سیم ها در تابلو برق

10 / 10
از 2 کاربر
« بازگشت به لیست مقالات | چهارشنبه 11 بهمن 1402 در ساعت 14 : 25 دقیقه | نظرات کاربران ( 2 )

شماره سیم

به آسا مارکینگ نماینده رسمی پارتکس در ایران و فروش محصولات آسا خوش آمدید، امروز به بررسی اهمیت استفاده از شماره گذاری در تابلو برق می پردازیم و در گام اول باید با تابلو برق و انواع مدل های آشنا بشین با ما همراه باشین

شماره گذاری سیم ها در تابلو برق

تابلو برق

به محفظه ای که بر حسب نوع کاربرد تجهیزات برقی ائم از قطعات برق صنعتی، قطعات الکترونیکی ، اتوماسیون صنعتی و …  در آن نصب می گردند و می توان از روی بدنه خارجی آن برخی موارد را کنترل کرد تابلو برق می گویند.  از تابلو برق به جهت توزیع جریان برق بین تجهیزات، کنترل دستی و یا خودکار یک فرآیند و یا همچنین به جهت جلوگیری از وارد شدن شوک الکتریکی و حفظ ایمنی و همچنین محافظت از قطعات و تجهیزات الکتریکی از آن استفاده می کنند.

انواع تابلو برق ها

انواع مختلفی دارند و موارد استفاده آنها در برق فشار متوسط (MV) و برق فشار ضعیف (LV) و برق فشار قوی (HV) میباشد که از لحاظ قرار گیری و شکل ظاهری در انواع ایستاده، دیورای و کشویی هستند.از انواع کلی شاخه بندی  آنها می توان به این موارد اشاره کرد:

  • انواع تابلو از نظر قرارگیری در فضای داخلی (INDOOR)  و فضای باز و خارجی (OUTDOOR)
  • انواع تایلو ها برای کنترل فرآیند و روند اجرایی صنعتی
  • تابلوها جهت کنترل فرآیند توزیع بین تجهیزات صنعتی
  • تابلو ها از نظر ولتاژ به دو دسته LV و MV یا تابلو برق فشار قوی و فشار ضعیف تقسیم می شوند. تابلو برق های فشار ضعیف از نظر کاربردی به ۶ مورد تقسیم می شوند.
  •  تابلو برق فرمان موتوری
  • تابلوهای توزیع صنعتی
  • تابلوهای بانک خازنی
  • تابلو برق های توزیع مسکونی
  • تابلو برق های کنترل صنعتی و یا تابلو های PLC
  • تابلو برق های مارشالینگ

تابلو برق های فشار ضعیف

در سطح ولتاژ پایین تر از ۱۰۰۰ وات قرار دارد این تابلو ها شامل چند وسیله قطع و وصل فشار ضعیف همراه با تجهیزات کنترل ، اندازه گیری حفاظتی و تنظیم کننده و … می باشد که در دونوع تابلو  ایستاده و کشویی ساخته می شود

تابلو برق های فشار متوسط

در سطح ولتاژ میان ۱۰۰۰ تا ۳۶۰۰۰  وات قرار دارند که بر روی آن کلید فشار متوسط ، رله ، لوازم اندازه گیری و تجهیزات کنترل و … نصب می شود که در دو دسته تابلو فشار متوسط ثابت و  تابلو فشار متوسط کشویی تقسیم و به کارگرفته می شوند .

از جمله تجهیزاتی که در درون تابلو  جای میگیرد میتوان انواع کنداکتورها، فیوز، ترانس، کلیدهای اتوماتیک، ترمینال، مقره، لامپ سیگنال، وایرشو، تایمر، PLC، خازن ها ، رگولاتور ها و …. نام برد. این محصول یکی از تجهیزات انتقال و توزیع برق می باشد

شماره گذاری سیم کشی تابلو برق

بعد از طراحی و نصب تجهیزات الکتریکی در تابلو برق، وایرینگ تابلو برق انجام می شود. برای جلوگیری از اشتباه در مدارهای الکتریکی و کارکردن صحیح تابلو برق از شماره گذاری سیم ها استفاده می شود. مزیت شماره گذاری سیم ها در تابلو برق به شرح ذیل است:

  • جلوگیری از اشتباه
  • افزایش سرعت نصب سیم های تابلو برق
  • عیب یابی سریع سیم ها در تابلو برق
  • امکان گسترش تابلو برق در آینده

شماره گذاری سیم ها در وایرینگ تابلو برق به وسیله در نظر گرفتن شماره اختصاصی به مسیر حرکت جریان برق در هر سیم مشخص می شود. از روش های مختلفی برای شماره گذاری وایرینگ تابلو برق استفاده می شود که با توجه به اندازه سیستم و قیمت شماره سیم بستگی دارد.

روش های شماره گذاری سیم ها در تابلو برق

برای شماره گذاری سیم ها در وایرینگ تابلو برق از روش های مختلف به شرح ذیل استفاده می شود:

  1. مشخص کردن شماره سیم در جهت جریان به صورت افزایشی
  2. بدون استفاده از شماره سیم ها
  3. مشخص نمودن شماره سیم ها با نام ترمینال تجهیز

انواع شماره سیم

شماره سیم فشاری

شماره سیم ها بسته به نیاز و مصرف مدل های متنوعی دارند که مهمترین آنها به شرح زیر می باشند:

  1. شماره سیم و حروف که به شماره سیم حلقوی معروف هستند و قبل از سربندب سیم ها بایستی بر روی سیم نصب شوند.
  2. شماره سیم فشاری که مهمترین خاصیت آنها نصب بعد از سربندب سیم ها می باشد.
  3. شماره سیم تیوپی قابل چاپ که این نوع شماره سیم یکی از پرکاربردی ترین شماره سیم ها هستند و برای شماره سیم های مختلف ابعدی مختلف دارند و توسط پرینتر چاپ شماره سیم قابلیت چاپ به صورت حرارتی را دارا هستند.
  4. شماره سیم حرارتی یا شرینک حرارتی که قابلیت حرارت دهی و منقبض شدن و جمع شوندگی را دارا هستند.

فروش انواع شماره سیم

فروش شماره سیم‌ در حالی توسط فروشگاه ها انجام میشود که  در انواع مختلفی تولید میشوند و باید بر اساس نیاز خود بهترین نوع شماره سیم ها را تهیه و خریداری نمایید. فروش شماره سیم در دو نوع کلی شماره سیم حلقوی بسته و شماره سیم تخت بسته انجام میشود که در هنگام خرید باید  متناسب با نیاز خود نوع مناسبی از آن را تهیه نمایید. شماره سیم حلقوی بسته از نوع تو خالی میباشد  و در ۴ سایز مختلف عرضه میشود که هر سایز نیز بازه قطری کابل مخصوص خود را پوشش میدهد. از مشخصات این نوع شماره سیم میتوان به جنس پی وی سی گرید نرم، درجه حرارت کاری منفی ۳۵ تا مثبت ۸۵ درجه و رنگ زرد با علائم مشکی را نام برد. شماره سیم تخت بسته نیز از سیم های تخت و همچنین بسته تو خالی میباشد که تنها در یک سایز عرضه میشود.  این نوع شماره سیم نیز با مشخصاتی همچون شماره سیم نوع اول که در بالا اشاره شد عرضه میشود. فروش انواع شماره سیم با قیمت مناسب توسط فروشگاه پارتکس و به سراسر کشور انجام می شود. جهت دریافت مشاوره رایگان با کارشناسان آسا مارکینگ در تماس باشین.

قیمت شماره سیم

شماره سیم ها از قیمت متفاوتی برخوردار هستند  که برخی عوامل در قیمت آنها تاثیر گذار هستند. در قیمت شماره سیم نوع آن تاثیر گذار است. در قیمت شماره سیم کیفیت نیز میتواند تاثیر گذار باشد و  هر فروشگاهی نسبت به کیفیت این شماره سیم ها قیمت ها را  متفاوت در نظر میگیرد.

پریینتر چاپ شماره سیم

پارتکس یکی از برترین و قدیمی ترین سیستم شماره گذاری سیم و کابل را در جهان با بالاترین کیفیت دارا می باشد جهت دریافت مشاوره و راهنمایی و خرید شماره سیم، پرینتر چاپ شماره سیم همانند پرینتر T2000 پارتکس، پرینتر LM550 مکس، پرینتر TP80 سوپوان با آسا مارکینگ نماینده پارتکس در ایران در تماس باشین.

شماره سیم

ارسال نظر

احسانی :
7 0
سلام و درود بر شما عالی هستین بسیار ساده و روان توضیح دادین مرسی
مدیریت :
3 0
درود بر شما خوشحالیم مورد توجه شما قرار گرفته دوست عزیز
فیض الهی :
2 0
سلام و عرض ادب از اینکه اطلاعات خوب را با زحماتتون در اختیار مصرف کنندگان قرار میدهید سپاسگزارم
مدیریت :
4 0
درود بر شما ممنون از لطف و انرژی خوبتان
نام شما :
ایمیل :
تلفن تماس :
متن پیغام :
نمایش همه
علاقه مندی ها ()